K-POP 101: Kézikönyv kezdőknek - 2. fejezet
- 1. fejezet: Mi az a K-pop? (Bevezető)
- 2. fejezet: Az együttesek felépítése, képzése
- 3. fejezet: A kiadók
- 4. fejezet: Fiúegyüttesek
- 5. fejezet: Lányegyüttesek
- 6. fejezet: Szóló előadók
- 7. fejezet: Alternatív előadók
- 8. fejezet: Kapcsolódó szórakoztatóipar (TV-műsorok, sorozatok)
Az együttesek felépítése
Nyugaton a fiú- és lányegyütteseknek nem nagyon van felépítése. Vannak tagok, akik énekelnek-táncolnak és ezzel ki is fújt a dolog. A K-popban ezzel szemben minden bandatagnak szerepe, funkciója van.
A csapat vezetője a leader, akit én csak vezérnek hívok, mert sokkal több mint puszta vezető. A legfiatalabb tag a maknae (ejtsd: mangne), a koreai kultúra sajátosságaiból adódóan az együtesekben életkor szerinti hierarchia is van: minél idősebb valaki, annál nagyobb tisztelet jár neki. A legfiatalabb tag általában az, akit leginkább szekálnak az idősebbek, ő a legcukibb, bár akadnak kivételek. Az együttesek "látványért" felelős tagja a visual. Őt azért tartják, mert szép. Na jó, nem csak azért, de erős pluszt jelent.
>> Bővebben: A K-pop-együttesek felépítése
[caption id="" align="alignnone" width="423"] G-Dragon, a Bigbang együttes vezére. Édesnek, ararnyosnak néz ki, de nem véletlenül lett ő a banda főnöke.[/caption]
A bandákat a fentieken túl funkcionálisan is felosztják. Van fő vokál, aki a banda legerősebb énekese; vezérvokál, akinek a szerepe, hogy az ő hangjára építkezzen a többi. A mellékvokál a banda többi énekese, akik nem feltétlen kiemelkedő képességűek, de ez sem mindig igaz. Általában kevesebb sort kapnak, mint a fő- és a vezérvokalista. Szinte minden bandában van egy vagy létszámtól függően akár több rapper. A tánc tekintetében is megoszlanak a szerepek, hasonlóan az énekhez van fő táncos és vezértáncos.
>> Bővebben: A K-pop-együttesek felépítése
Az együttesek képzése
A K-pop-együttesek nem úgy születnek, hogy pár haver összeáll bandázni, aztán felfedezi őket egy kiadó. Van ilyen is, de az évi 60-70 újonnan debütáló banda közül elenyésző mennyiségű az ilyen. Külföldi újságírók előszeretettel használják a "sztárgyár" kifejezést, ami igaz is meg nem is. Igen, a K-pop-bandákat megtervezik, a tagokat hosszú tréning, felkészítés után több, úgynevezett gyakornok közül válogatják ki alapos megfontolást követően. Alájuk adják a dalokat, megtervezik a stílusukat, de itt véget is ér a "manufaktúra", hisz tehetséges, önálló előadókról beszélünk, akik nem robotok, hanem művészek, függetlenül attól, hogyan fedezték fel őket.
A gyakoronokság régebben talán fontosabb szerepet kapott, mint manapság, ahol a piac követelményeire gyorsabban kell reagálni, így a gyakornoki idő lényegesen rövidebb ma, mint mondjuk akár 5-6 éve. Míg a Bigbang egyes tagjai pl. 5-6 évig voltak gyakornokok, addig Lee Hi például már néhány hónap után debütált.
A gyakornokok szigorú rendszerben tanulnak, tánc- és énekórákat vesznek, napi nagyon sok órát gyakorolnak, kíméletlenül bánnak velük, sok helyen még a mobiljukat is elveszik és a családtól is el kell költözniük, kollégiumba. A kíméletlen bánásmódnak megvan az oka: aki nem bírja a kritikát, a stresszt, a nyomást, az nem alkalmas arra, hogy sztár legyen: hisz debütálás után sokkal keményebb kritikákat fog kapni, mint tanáraitól valaha is.
>> Olvasnivaló: Sztárcsinálda: a K-pop-ipar titkos fegyvere
https://www.youtube.com/watch?v=v87Y2bPp2ko
A fenti videó részlet a Cshongdam-tong 111 című valóságshowból, ami az FNC Entertainment művészeinek életét követi nyomon pár hétig. Igen tanulságos. A részlet fent az AOA lányegyüttesről szól, bepillantást nyerhetünk a kollégiumi életükbe, ahogy küzdenek a kilókkal és megszidják őket, ha 50 kg fölé megy a súlyuk, nem ehetnek akármit.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.