Sokat beszéltünk már a K-popról, mindenféle aspektusáról, részleteiről, népszerűségéről, de valahogy úgy érzem, kell egy alapcikk most már, ami abszolút kezdőknek nyújt útmutatást, összeszedi a fontos tudnivalókat, eligazítást nyújt a mi-miért-hol-hogyan kérdéskörben, összeszedve az eddig megjelent cikkeimet a témában és kiegészítve az eddig olvasottakat, fejezetekre bontva.
- 1. fejezet: Mi az a K-pop? (Bevezető)
- 2. fejezet: Az együttesek felépítése, képzése
- 3. fejezet: A kiadók
- 4. fejezet: Fiúegyüttesek
- 5. fejezet: Lányegyüttesek
- 6. fejezet: Szóló előadók
- 7. fejezet: Alternatív előadók
- 8. fejezet: Kapcsolódó szórakoztatóipar (TV-műsorok, sorozatok)
Íme hát a Kezdők K-pop-kézikönyve, avagy a Gyorstalpaló K-pop-tanfolyam első fejezete.
MI AZ A K-POP?
A "K" Korea rövidítése, a pop pedig a popzenére utal. Vagyis: koreai popzene.
A K-pop mai formájában az 1990-es évektől létezik, de Ázsia-szerte majd világszerte igazán népszerűvé a 2000-es évek elején vált.
Európában Psy "Gangnam Style" című dala révén lett szélesebb körben ismert, azonban hozzá kell tenni, hogy ez a dal nem reprezentatív a K-pop mibenlétét illetően: a K-pop nem Psyból áll, sokkal változatosabb és színesebb, számos műfajt egyesít. Megtalálható benne a klasszikus popzene, a rock and roll, az R&B, a soul, a dance minden válfaja, a rap és a hiphop; és alternatív zenét játszó együttesek is szép számmal léteznek.
[caption id="false" align="alignnone" width="236"] Ácsi! A K-popban sokkal több van a Gangnam Style-nál[/caption]
A K-popra jellemző, hogy az előadók nagy hangsúlyt fektetnek a külsőre, a vizuális összhatásra is a hangzás mellett. Emiatt sokszor furcsa, meglepő vagy akár sokkoló is lehet egy-egy előadó megjelenése. A divatba is begyűrűzött a K-pop, hatással van rá Ázsiában, a legnagyobb sztárok abszolút divatikonnak minősülnek.
>> Olvasnivaló: A K-pop története
A K-pop mindenkinek más okokból jó. Van, akinek a zene tetszik, másoknak a vizuális élmény, a jellegzetes kulturális jegyek, vagy a dalok által közvetített üzenetek tetszenek. Mint minden zenei műfaj, ez is bizonyos szinten ízlés kérdése. Mivel azonban a K-pop meglévő zenei műfajokat szintetizál, maga a zene széles körben kedvelt tud lenni.
>> Olvasnivaló: Csendben, fű alatt mind függők leszünk
[caption id="" align="alignnone" width="500"] A K-popot kizárólag a zenéért szeretjük! :D[/caption]
A K-pop ciki!
Nem, a K-pop nem ciki. Maximum csak annyiban ciki, amennyiben a mainstream popzene az. Attól, mert Psy a videójában idiótaságokat művel és lehet rajta röhögni, a K-pop nem erről szó. Minden országban vannak olyan előadók, akik szeretnek bohóckodni, pl. itthon az Irigy Hónaljmirigy. Ettől a magyar popzene nem lesz ciki. A K-pop sem lesz ciki attól, hogy egy vagy több előadó vicces videókat és idióta dalokat készít. A K-popban ugyanúgy vannak komoly dalok, mint másutt, vannak balladák, vannak bulizós dalok, sírós dalok, kemény dalok. A K-pop nem fekete vagy fehér, hanem szivárványszínű. A szó legszorosabb értelmében.
A K-popot nem is hallgatja senki!
Az emberek azt gondolják, ha valamiről nem beszélnek napi jelleggel a tévében vagy az újságokban (itthon), akkor az nem népszerű. Tévedés. A K-pop hatalmas rajongótáborral bír. Bár Európában és Amerikában még csak szubkultúra szinten létezik, már így is hatalmas tömegeket mozgat meg. A Bigbang együttes 2012-es világkörüli turnéján 45 állomáson 800 ezer főt is meghaladó közönség előtt lépett fel. Összehasonlításképp, Lady Gaga legutóbbi turnéján 98 állomáson 1,6 millió ember előtt. Vagyis összességében nagyjából ugyanannyian voltak kíváncsiak egy K-pop-eladóra, mint Gagára. A Bigbang tavalyi japán turnéján 16 (!) állomáson 770 ezer ember előtt játszott, és 14 milliárd forintnyi bevételre tett szert csak a jegyeladásokból. A sort lehetne folytatni más előadókkal is. Ázsiában megszokott látvány, hogy K-pop-sztárok érkezésekor több ezres tömeg lepi el a repülőtereket.
https://www.youtube.com/watch?v=_dvdPxI1Y5w
A K-pop legnagyobb rajongói tábora a Cassiopeia, a TVXQ együttes rajongói, 800 ezer hivatalosan regisztrált taggal csak Koreában és Japánban. Mivel a nemzetközi rajongók nem lehetnek hivatalos tagok, így ennél jóval többen szeretik az együttest.
Több mint 30 olyan K-pop-sztár van, akinek egymilliónál is többen követik a Twitter-fiókját, és nem Psynak van a legtöbb követője közülük, hanem Siwonnak a Super Junior együttesből: csaknem négymillió.
https://www.youtube.com/watch?v=B5m3l65Lp0I
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.