Javában folyik a nagy K-pop-felmérés, a közép-európai kérdőív még aktív, de a magyart már lezártam. Úgy döntöttem, hogy itt a blogon, csak magunk között, közzéteszem a magyar szavazás eredményeit, ami természtesen bekerül majd a Hellokpop főcikkbe. A személyes interjúkat majd a főposztban olvashatjátok, itt most csak statisztikázunk egy kicsit.
A kérdőívet 698-an töltötték ki, akiknek ezúton is köszönöm a részvételt!
Az itthoni K-pop-közösség jórészt hölgyekből áll, ugyanis mindösszesen csupán 22 férfi volt a válaszadók között, ami 3%-ot jelent. Magyarországon a műfaj nagy többségben, 79%-ban a 15 és 30 közötti korosztályt fogja meg, a harminc éven felüliek és a 15 éven aluliak egyaránt 10-10%-ban képviseltetnek csupán. Egy érdekesség: a válaszadók 70%-a vidéki, ami mindenképpen egy fontos adat a rendezvényszervezések szempontjából is.
A nemzetközi trendeket követi a magyar is, mivel 38%-ban az internet (weboldalak és YouTube) az elsődleges megismerkedési felület, és itt is visszaköszön a tény, hogy a K-pop sikere sokat köszönhet a szájról-szájra terjedésnek, a rajongók 24%-a ismerősön keresztül ismerkedett meg a koreai poppal. Ugyancsak nagy százalékban, a válaszolók ötöde jelölte meg a koreai sorozatokat kiindulópontnak, vagyis egy-egy dorama kapcsán kaptak kedvet a koreai zenékhez. Sokakat foglalkoztatott, hogy Psy Gangnam Style-jának sikere hány rajongót fog vonzani - nos, Magyarországon összesen 6 fő (1%) vallotta azt, hogy a vicces köpcös indította el nála a K-pop-lázat.
A magyar rajongók is igen hardcore-ak, 83% több mint 6 órát hallgat K-popot egy nap, ráadásul 20% egyáltalán nem is hajlandó más műfajjal foglalkozni, mások pedig leginkább csak K-popot hallgatnak, mindösszesen 3% jelezte, hogy jórészt egyéb műfajokat szeret. A híreket is követi a többség, 78% vallotta, hogy olvas a sztárokról és a kitöltők 85%-a a közösségi oldalakon is követi kedvenceit. Csaknem ugyanennyien valamilyen rajongói klubnak-csoportnak is tagjai.
A Ha lenne lehetőség a külföldieknek is, regisztrálnál a kedvenced hivatalos rajongói klubjába? - kérdésre meglepő válasz született. Úgy tűnik mi magyarok, nem szívesen adunk ki pénzt ilyesmire, csupán 22% jelezte, hogy akkor is regisztrálna, ha magas a tagdíj, a többség, 67% csak akkor, ha megfizethető, 12% pedig akkor sem csatlakozna, ha ingyenes lenne. Hasonló a szórás a vásárlás esetén is, 53% vásárol néha K-poppal kapcsolatos termékeket, 32% pedig még soha nem vett semmit a kedvencei arcképével.
A koncertekkel kapcsolatban azonban ismételten fordult a kocka, látszik, hogy a helyi közönség nagyon vágyik közeli koncertélményre: 57% bármilyen árú jegyet hajlandó lenne megfizetni egy budapesti K-pop-koncertért, 40% az ár függvényében döntene, csupán a megkérdezettek 3% mondta azt, hogy nem érdekli ez a lehetőség.
Még hogy a magyarok pesszimista nép? A válaszolók 74%-a szerint a K-popnak igenis esélye van a nyugati mainstreambe kerülésre, csupán 6% gondolja úgy, hogy egyáltalán vagy alig van erre pincuri remény. 20% szerint pedig egyenesen biztos, hogy egy nap mindenki K-popot fog hallgati nyugaton is. Ez valóban meglepő eredmény!
Na de lássuk, kik is a legnépszerűbbek Magyarországon! A válaszolók többsége nő, így talán nem meglepő, hogy a túlnyomó többség (54%) a fiúegyütteseket és a férfi szólóelőadókat jelölte meg, 18% pedig bárkit meghallgat, aki K-ppot énekel. Lányegyütesekkel csak 15% foglalkozik és majdnem ugyanennyit kaptak a szóló énekesnők is.
És akkor tattarattatata csimbum: Magyarország kedvenc K-pop előadói (10%-ig):
Előadó | Szavazat | %-os arány |
Big Bang | 280 | 40% |
BAP | 233 | 34% |
Shinee | 213 | 31% |
Super Junior | 164 | 24% |
BEAST | 149 | 22% |
2NE1 | 143 | 21% |
CN Blue | 96 | 14% |
U-Kiss | 94 | 14% |
Inifinite | 85 | 12% |
MBLAQ | 84 | 12% |
Block B | 83 | 12% |
Girls' Generation | 82 | 12% |
Exo | 73 | 11% |
JYJ | 72 | 11% |
FT Island | 68 | 10% |
Ahogy az adatokból jól látszik, az együttesek taroltak, azon belül is szoros csatában a Bigbang és a BAP a magyar rajongók abszolút kedvence. Meglepetésre a Super Junior nálunk csak a negyedik. A lányegüttesek közül csak a 2NE1 és a Girls' Generation tudott bekerülni a top 15-be. A magyar eredmények nagyjából fedik a német statisztikát, legalábbis az első négy hely tekintetében, onnantól viszont teljesen felcserélődnek az előadók.
Szólóelőadók tekintetében G-Dragon győzött 6%-kal, és meglepetésre a hölgyek között Lee Hi lett az első, 4%-kal. A 689 válaszadó összesen 3234 előadót sorolt fel, ezekből kerültek ki a győztesek.
Miért jó a K-pop?
Erre a kérdésre nagyjából konzisztensen válaszoltak a rajongók, nagyon sokan írták, hogy mert egyszerűen jó a zene, mert más, mint a nyugati pop (ez meglepő válasz, hisz a K-pop nyugati popműfajok abszolút keveréke). Népszerű válasz volt a dinamikus koreográfia, a sokszínű, sokrétű zenei világ, a vizuális hatás, az előadók szerethetősége, közvetlensége. Gyakorlatilag minden harmadik válaszoló "mindent szeret benne". Ugyancsak sokan megjegyezték, hogy a K-pop boldogságot áraszt, pozitív üzeneteket közvetít és minden tekintetben nagyon szórakoztató, például mert kapcsolódó tévéműsorokat, sorozatokat lehet nézni a kedvencekkel.
Néhány idézet a válaszok közül (a válaszokat központozási és helyesírási tekintetben javítottam):
"A zene fülbemászó, dallamos, a klippek minőségiek, a lányok gyönyörűek."
"A lendületet, a kiváló színpadi mozgást, a fantasztikusan ügyes koreografált táncaikat, a szenvedélyes szövegeiket"
"Más, mint az előtte általam ismert zenék és előadók."
"Talán azt, hogy a nyelvből adódóan valahogy a dallamok másképp kelnek életre, mint mondjuk angolul. Az előadók őszintébbnek tűnnek, mint a nyugatiak (...) Alázatosabban végzik a munkájukat."
"Egyedi, különleges és mindig felvidít."
Hatással van-e a K-pop a rajongók életére?
Egy szóval? IGEN!
Nagyon kevés olyan válaszadó akadt, aki azt írta, hogy egyáltalán nem volt befolyással az életére a K-pop. Nagyon sokan írták, hogy a koreai zene (és a kultúra úgy általában) szemléletváltást eredményezett az életükben. Többen is írták, hogy sikerült leküzdeniük egyfajta "rasszizmust" (csúnya szóval), azaz az ázsiai emberekkel, dolgokkal kapcsolatos negatív előítéleteiket. Ugyancsak sokan mondták, hogy egy ennyire más kultúra megismerése toleránsabbá tette őket, és kinyitott egyfajta kaput a világra. Olyanok is akadtak, akik depressziótól és rossz közérzettől szabadultak meg a K-pop segítségével. Mások erőt és inspirációt merítenek az előadók kemény munkájából, kitartásából, alázatosságából. Többen is akadtak, akik a K-pop-idolok hatására kezdtek el sportolni vagy egészségesebben táplálkozni (remélem, azért az idolok extrém fogyókúráit nem követitek!!)
"Mióta ismerem a Kpopot kitartóbb lettem, nem adom fel egykönnyen a dolgokat, hisz itt vannak előttem az idolok, mint példa."
"Gyakorlatilag felnyitotta a szememet"
"Sokkal kevésbé ítélek meg másokat, mások furcsa/szokatlan dolgait."
"Rengeteg új barátot szereztem"
"Tiszteletre, és akaratra 'nevelt'."
"Elkezdtem tanulni koreaiul."
"(...) sokkal jobban érzem magam amikor K-popot hallgatok"
"Pozitívabban látom a világot."
"(...) sokkal boldogabb, kiegyensúlyozottabb vagyok a mindennapi életben."
"(...) mosolygósabb, kedvesebb lettem, mert egyszerűen ez a zene ilyen hatással van rám."
"Nyitottam lettem, bátrabb és határozottabb."
"(...)reményt adott"
"(...) a pasikkal kapcsolatban a K-pop miatt sokkal nagyobbak az elvárásaim"
Korea, Korea, te imádnivaló
A kérdőívet kitöltők hatalmas többsége (615 fő!) néz koreai sorozatokat, vagyis azok is, akik eredetileg csak K-poppal kezdték, "rácuppantak" más koreai kulturális termékre is. 70% a koreai ételek iránt is nagyon érdeklődik, és csaknem ugyanennyien a mozifilmekért is rajonganak. Jóval kevesebben, de még mindig elég sokan, 39% a népművészetet is megjelölte. A megkérdezettek 86%-a érdeklődik a koreai nyelv iránt. Meglepően sokan, mintegy 36% jelezte, hogy a koreai rock és egyéb alternatív zenék is érdeklik, és meglepetésre még a koreai iodalom is kapott 28%-ot. A legkevesebben a koreai sportok iránt érdeklődnek, de ők is 21%-ot tesznek ki. Csak 24 fő vallotta azt, hogy a K-popon kívül semmi más nem érdekli Koreából.
Leszögezhetjük, hogy a koreai hullám marketingje valóban jól működik, azok akik megszeretik a koreai kultúra valamely aspektusát, általában másra is kiváncsiak lesznek. A válaszolók többsége rendkívül energikus, lelkes, pozitív töltetű válaszokat adott a szöveges részekben, mutatva, hogy a koreai popzene valóban rendelkezik egyfajta hangulatjavító hatással, energiabombaként működik és rendkívüli hatással bír a fiatalokra, de az idősebbek sincsenek sokkal lemaradva.
Még egyszer köszönöm mindenkinek a részvételt és nemsokára jönnek majd a további részletek a nagy K-pop-felmérésről!
PS: Akinek vannak ismerősei környékbeli országokban, nyugodtan elküldheti nekik a közép-európai kérdőívet! :) Aki már egyszer kitöltötte a magyart, légyszi ezt ne töltse ki!!!
Képforrás: 1
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.