Tíz éve jött ki az a Jet Li-film, ami elindította az én utamat Ázsia irányába. A harcművész-színész szócikkét dolgoztam épp ki a Wikipédián (mert olyan kis satnya volt szegény, hogy rossz volt nézni), és ennek keretében bizony gyakorlatilag végignéztem Li összes kínai filmjét. A magyarul Félelem nélkül címmel megjelent film eredeti címe Huo Jüan-csia, és egy valódi harcművész történetét viszi vászonra, Jet Li harcművészeti filozófiájával egyesítve a sztorit. Li ezt a filmet búcsúnak, az utolsó epikus, harcművészet lényegét bemutató filozófiai alkotásának szánta, ahol nem az egyébként lélegzetelállító akcióra kell koncentrálni, hanem a mondanivalóra.
Ez a film mély nyomokat hagyott bennem, megnéztem sokszor, láttam eredetiben, magyar szinkronnal, rendezői változatban, többféle vágásban. Ez egy olyan film, amit többször meg kell nézni, hogy igazán az emberbe ívódjon a mondanivalója. vannak benne felszínes dolgok, melyik filmben nincsenek, és időnként igénybe veszi Ronnie Yu rendező azokat a jól ismert dramaturgiai sémákat, amelyek jellemzőek a kínai harcművészeti filmekre. A sablonjai ellenére mégis sikerült ennek a filmnek átadnia azt a filozófiai mondanivalót, aminek Li ezt a filmet szánta. A harcművészet lényegét, a vusu filozófiáját. Azt, hogy a harcművészet elsődlegesen nem verekedésre szolgál, erőfitogtatásra, vagy látványnak, hanem egy út, amit az ember bejár, hogy jobbá tegye önmagát, egy mód arra, hogy legyőzze az ember a legnagyobb ellenségét: a saját egóját. Huo Jüan-csia életén keresztül Li ezt mutatja be, hogyan talál magára egy tehetséges harcművész, aki túlságosan eltelt a saját tehetségével, pökhendi lett és legyőzhetetlennek tartotta magát, hogy aztán mindent elveszítsen, megjárja a poklot, majd eljusson arra a szintre, ahol megérti: a tudása, a harcművészete más célokat kell, hogy szolgáljon.
Huo Jüan-csia híres harcművész volt, 1910-ben halt meg 42 évesen, egyes történetek szerint a japánok mérgezték meg. Jet Li maga is 42 éves volt, amikor a filmet forgatta, és külön érdekesség, hogy jóval korábban a mára kultikussá vált Fist of Legend című filmben Huo tanítványát, Cseng-senget alakította (a film Bruce Lee 1972-es Tomboló ököl című filmjének újraforgatott verziója és a mai napig Jet Li egyik legnépszerűbb filmje).
A harckoreográfiát egy valódi legenda tervezte a filmhez, Jűn Vó-pheng (Yuen Woo-ping), aki például Jackie Chan legendás Részeges karatemesterét rendezte, és olyan hollywoodi filmeket koreografált, mint a Mátrix vagy a Kill Bill. Nem először dolgozott itt együtt Jet Livel sem, a Kínai történet-sorozatot is együtt forgatták, mely egyébként szerepel az 1001 film, amit látnod kell, mielőtt meghalsz gyűjteményben is. (És egyébként valóban, a Kínai történetet feltétlen nézzétek meg, lélegzetelállító!)
Jűnnek a főhős jellemfejlődéséhez képest kellett kialakítania Li koreográfiáját: az elején az arrogáns és magát legyőzhetetlennek gondoló férfi erőteljesen, kegyetlenül, brutálisan verekszik, míg a megvilágosodott Jüan-csia mozdulatai kifinomultabbak.
Jet Li régóta úgy érezte, hogy készítenie kell egy olyan filmet, amelyiknek központi témája a harcművészetek igazi filozófiája. Úgy vélte, az emberek túlságosan is a harcművészetek fizikai részére, a harcra összpontosítanak: „amikor végigmegyek az utcán, hallom, ahogy a tinédzserek kiabálják, hogy Jet Li milyen szuper harcos. Csak a fizikai részét látják.” Ugyanakkor Li többször is kifejtette, hogy a vusu lényege nem a harc, hiszen maga a szó is azt jelenti: „vess véget a háborúnak”. A Félelem nélküllel egy olyan alkotást akart létrehozni, amelyen keresztüljön ez az üzenet. A film másik fontos mondanivalója, hogy mindenki hibázhat. Még a legnagyobb harcosok, a legjobb emberek is követnek el hibákat, amik után meg kell tanulniuk talpra állni. Li szerint a hibák segítenek jobban megérteni az életet, és a létezés egy következő szintjére kerülhet az ember általuk, így tud fejlődni. Li saját életét hozta fel példának, őszintén bevallotta, hogy a harcművészetben és a filmes világban elért sikerei nagyképűvé tették, akárcsak a filmbeli főhőst, és úgy véli, hogy számos más híresség is ugyanezen az úton jár.
A kulisszák mögött a forgatáson
A vusunak több szintje van. Az első szint a fizikai kontaktus. Használd fel a fizikai képességeidet az ellenséggel szemben. A legtöbb akciófilmben ezt lehet látni. A második szint: használd fel a tudásod, a nyelvi ismereteid, a stratégiád, mindent, amit csak tudsz, hogy elkerüld a fizikai kontaktust az ellenféllel. A harmadik: használd a tiszteletet, a hitet, a szeretetet, mutasd meg mindezt az ellenségednek. Győzd meg az ellenséged, hogy legyen inkább a barátod. - Jet Li
Ezzel a tudattal kell nézni ezt a filmet és minden lenyűgöző harcjelenetét: a mögöttes mondanivalója sokkal fontosabbb, mint maga a harc. Épp ezért, ha valaki szeretné megnézni ezt a filmet, én azt javaslom, hogy a rendezői változatot (director's cut) keresse, a DVD-verziót sajnos amerikai marketing-megfontolások miatt megnyirbálták, a filozófiai részek nagy részét kivágták belőle, és gyakorlatilag egy sztenderd kínai verekedős mozit csináltak belőle. Az itthon szinkronosan megjelent DVD is sajnos az amerikai verzió.
(Aláfestő zene: Jay Chou: Fearless, a film eredeti betétdala, ami felfedeztette velem a mandopopot)
Értékelés: 9/10
Fotók: Rogue Pictures
>> Xia a Facebookon
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.