Mindannyian imádjuk ezeket a lehetetlen történeteket, akkor is, ha tudjuk, hogy az egész csak mese habbal és konfettivel, és pontosan tudjuk, hogy minden szereplő sztereotip, és az egész történet egy nagy sablon, de valahogy olyan körítést csinálnak neki, hogy igazából nem érdekel, hogy sablonos, legyintünk a sematikus szereplőkön is és körömlerágva várjuk a következő részt.
Azoknak, akik most ismerkednek a műfajjal, íme néhány apróság, amire jó, ha felkészülnek - avagy milyen is egy koreai sorozat?
1. A férfi főszereplő egy bunkó pöcs
Igen, ezt így, szó szerint tessenek érteni. Nagyon kevés kivétel van, azok meg úgyis csak a szabályt erősítik. A K-drama főszereplőjének alapvető ismérve, hogy gazdag, pofátlan, kiállhatatlan, arrogáns, önző, nárcisztikus, erős függőségi hajlamokkal és agresszív megnyilvánulásokkal, továbbá meghintve némi birtoklási vággyal és meglocsolva egy kevés szúrós tekintettel. Az esetek 90%-ban eme jellemhibákért a következők felelősek: rideg anyu / rideg apu / árvaság / kegyetlen mostoha / gyerekkori traumahegyek, mint: emberrablás / gyilkossági kísérlet / baleset / betegség / első szerelem brutális elvesztése - illetőleg mindezek tetszőleges kombinációja. A főszereplő természetesen jóképű és lehetőleg kizárólagosan csebolcég örököse és/vagy híres színész/énekes/művész, vagy ha még nem az, akkor a sorozat folyamán az lesz.
A férfi főszereplő olyan mondatokkal édesgeti magához a szeretett nőt, mint:
"Tűnj el a szemem elől"
"Mi vagy te, gyomnövény?"
"Be foglak perelni"
"Csak szórakoztam veled"
"Nincs egy rendes göncöd?"
és a kedvencem:
"Te idióta, ostoba liba!"
Persze, igazából mindez azért történik, mert a K-főszereplő férfiak mind óvodás érzelmi szinten léteznek, ergó pont úgy udvarolnak, ahogy nekem udvarolt a Béci az oviban, hogy belerúgott a bokámba és nyújtogatta a nyelvét. Persze az nagyon jó kérdés, hogy vajon miért alakult így a "felhozatal"? A koreai nőknek ez tetszene? Vagy a nőknek általában? Vagy egyszerűen csak érdekesebb ettől a sorozat, és így lehet látványos karakterfejlődést előidézni?
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=9dTxByDKEwo]
A legbunkóbb K-drama főszereplők legbunkóbbika: Ku Dzsunphjo a Boys Over Flowersből, aki hisztizik, üvöltözik, földhöz csapkodja magát, előszeretettel tör-zúz, a szókincsétől egy barlangi ősember is elszégyellné magát - és mégis viszi a csajt.
2. Kétféle női főszereplő létezik
Az egyik a bamba tekintetű, tedd-ide-tedd-oda liba, aki nem meri a száját kinyitni, ha ráfújsz ijedtében szörnyet hal, mindenre olyan lassan reagál, mintha mentális problémái lennének, és ha probléma akad, ahelyett, hogy megmondaná, inkább nagyokat néz és aztán a paplan alatt bőg. Ezek azok a főszereplőnő típusok, akiktől a hidegrázás fog el, és visítva ráznám meg őket, hogy "nem igaz, hogy ennyire idióta vagy!" És a legidegesítőbb az ilyen főhősnőkben az, hogy a szende-szundi természet, az idióta tekintet és értetlenség ellenére is legalább két srác tuti beléjük van zúgva, halálosan. Biztos a védelmi ösztön, mert ezeket a csajokat állandóan védelmezni kell, ölben cipelni, háton cipelni, ölelgetni, amikor bőgnek. Komolyan ez kell a pasiknak, egy önállótlan próbababa?
A tökéletes mintapéldánya az ilyen típusú főhősnőnek a Monstar főszereplője. Valaki pofozza már fel!
A másik típusú főhősnőből sajnos kevesebb van, pedig több kellene belőlük. Ők a kemény csajok, akik nem félnek szembeszállni senkivel, kinyitni a szájukat, időnként akár csúnyákat is mondanak, az öklüket is használják, öntudatosak és értelmesek. Persze ők is el vannak néha túlozva, máskor meg sikeresen társítják hozzá a butuska libuska-szindróma egy-két jelét is, de általában véve ők azok a karakterek, akiket jobban szeretek a képernyőn látni. Ilyen például a Secret Garden, a Protect the Boss, a Full House Take 2 vagy a Rooftop Prince főszereplője.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=vfCgyW_8Goo]
A kedvencem mégis a My Lovely Sam Soon hősnője, aki több szempontból sem hasonlít a hagyományos K-drama hősnőkre. Először is, nem szép, legalábbis nem a koreaiak által preferált módon kikent-kifent-plasztikázott tökéletes arc, kicsit duci, kicsit durva, saját felfogása van a világról és ráadásul idősebb a férfi főhősnél. Jóval közelebb áll a karaktere egy valódi, átlagos nőéhez, mint bármelyik másik K-hősnőé, akit láttam eddig, és épp ettől annyira szerethető az egész történet, mert sokkal hihetőbbek a szituációk.
A közös vonás szinte az összes főhősnőben, hogy lehetőleg szegény sorsú, pénzszűkében van és valamilyen módon a főszereplő segítségére szorul. Kivéve persze az olyan drámákban, ahol fordul a sorrend, és a főhősnő az arrogáns, öntelt, nyávogó kőgazdag liba, és a főhős a szegény sorsú pasi, például a 2006-os Fantasy Couple ilyen sorozat.
3. Mindig van egy szerencsétlen harmadik
Avagy a second lead. Ők azok a pasik, akiktől anyukád is elolvadna, igazi férjanyagok: kedves, aranyos, házias, segítőkész, bölcs, nyugodt, igazságos, önzetlen, avagy egy igazi szőke herceg. Persze ők azok, akik aztán sosem kapják meg a lány kezét, meg a fele királyságot, az mind a bunkó pöcs főszereplőnek jár. A second lead pedig a kedvességéért és törődéséért cserébe kap némi megszakadt szívet és sajnálkozó tekintetet. Több olyan sorozat is van, ahol az ember szívesebben drukkol a second leadnek, pl. a You're Beautiful ilyen volt, vagy a Flower Boy Ramen Shop is, és persze a Protect the Boss, ahol Jaejoong ezerszer jobban nézett ki, mint a főhős...
You're Beautiful: ahol a second lead (Jonghva) magasról kenterbe veri a főszereplőt minden téren.
4. A főhősre mindig pályáznak mások is
Nincs az az isten, hogy ne lenne legalább egy olyan nő a sorozatban, akinek a főhősre fáj a foga. Általában egy nagy ribanc a csaj, mármint személyiségét tekintve, az a típus, akit a képernyőn keresztül is szívesen felpofoznál és megrugdosnál. Általában szép nő, és gazdag, és vagy a főhős volt barátnője, vagy anyuci akarja rátukmálni a hapsira, esetleg a főhősnő ellen forral valami bosszút. Persze nem mindegyik second lead nő alapjáraton gonosz, vannak olyan karakterek is, akik egészen szerethetőek, ilyen például Irjong a Master's Sun-ban, akit gonoszkodásai ellenére sem lehet nem kedvelni, vagy Junszul a Secret Gardenben, akit megértünk, mert tudjuk, milyen fájdalmon ment át, mire gonoszkodásra adta a fejét.
"Én vagyok az őrült cafka a környéken." (Kim Szarang, Secret Garden)
5. Anyu, a főgonosz
Nem lenne igazi a szenvedés, ha nem lenne a főszereplőnek egy igazán banya anyukája, akit nem érdekel más, csak a család társadalmi státusa, és magasról tojik rá, hogy a fia szenved-e, vagy hogy éppenséggel mit akar. Ismertetőjelük, hogy általában borzalmas vén cafkának vannak öltöztetve, az orruk a csillárt veri és választékosan küldik el a főhősnőt melegebb éghajlatra. Néha persze a sorozat végére megjavulnak, belátják a hibáikat, máskor viszont menthetetlenül sanyargatósak maradnak. Ha nem anyu a fő gonosz, akkor egy nagynéni, nagymami, vagy apu, esetleg mostohaszülő vagy nagybácsi, unokatestvér - egyszóval olyasvalaki, akinek szeretnie kellene a főhőst, nem szívatni. Persze vannak jól és kevésbé jól megformált gonoszok, de a közös nevezőjük, hogy rendkívül gyűlölhetőek. Vannak igazi díszpintyek is közöttük, akiket úgy, de úgy arccsonton tudnánk legyinteni egy szenes lapáttal.... Ilyen például a Boys Over Flowersben Ku Dzsunphjo szívtelen dög anyja, vagy a Secret Gardenbeli Dzsuvon kiállhatatlanul pipiskedő boa- és szőrmetengerben páváskodó mamája, akiről igen találó paródiát készített Daesung a Bigbangből.
https://www.youtube.com/watch?v=GwXX2hAoGNw
"Smeeeell" - a felejthetetlen pillanat
6. A fordulat, ami sosem maradhat el
A koreai dorama elengedhetetlen kelléke a drámai tetőpont (furán hangzik, de néha több is akad, pár részenként egy, a hatás, meg a nézettségi mutató kedvéért). Ha koreai sorozatot nézel, ezer százalék, hogy a főszereplők közül valakit baleset fog érni, vagy gyilkossági kísérlet, vagy elrabolják, vagy megbetegszik, vagy megverik, vagy megmérgezik, esetleg tetszőleges kombinációban. Persze ezek amolyan rásegítő sablonok, amik rendszerint nem csak azért kellenek, hogy a néző a körmét lerágja tövig és monitorba verje a fejét, hanem azért is, hogy a főszereplő ekkor döbbenjen rá arra, amit egy gyengeelméjű is azonnal kiszúrt volna: hogy szereti a másik főszereplőt. Időnként egy-két mellékszereplőnek meg is kell halnia a drámai fokozás kedvéért, ez főképp a történelmi sorozatok tudják csúcsra járatni. Ha van egy történelmi főszereplőd, ide a rozsdás bökőt, hogy valamelyik haverja/segítője csúnya véget fog érni a történet során, ami majd kizökkenti főhősünket a tétlenségből vagy hezitálásból és haragra gerjeszti.
Valaki tuti mindig kórházba kerül. (Secret Garden)
7. Az első csók sosem romantikus
A koreai sorozatokat sokan szeretik azért, mert nincs benne őrületes szexualitás, mint mondjuk az amerikaiakban, hanem sokkal "tisztább", ártatlanabb az egész szerelem. A romantika kimerül abban, hogy egymás kezét fogdossák a főszereplők, és 20 részen keresztül jó, ha háromszor elcsattan egy csók. Ráadásul a K-drama csókolózás nyugati szemmel nemhogy meghökkentő, de néha egyenesen vicces is. Különösen a tinisorozatokat tekintve nem lehet rendes csókot várni, valószínűleg a cenzorok nem néznének jó szemmel egy nyelvest 16 éves (illetve 16 éveseket játszó) színészektől. A csók sokszor annyiból áll, hogy egymásra illesztik a szájukat (szó szerint, ilyen sterilen), aztán megfagy a levegő, állnak kurtán-furcsán, test mellett lógó karokkal, mint két sóbálvánnyá változott bűnös, és a leányszó legtöbbször úgy mered maga elé, mintha legalábbis egy ijesztő szörny vagy szellem próbálna meg csókolózni vele, vagy mintha a srácnak fokhagyma (kimcsi?) szagú lenne a szája. Ráadásul az első csók ritkán szokott ilyen romantikus körülmények között történő szerelmes ihletésű érintkezés lenni. Leginkább a pasi kényszeríti ki dühében, vagy más motivációval, de nem szerelemből. Bár a koreai kultúra ismeretében nem lehet csodálkozni azon, hogy a csókok olyanok, amilyenek, ritkák a rendes smárolások, amikor a néző felsóhajt, hogy "awwww", vagy hogy "ujujujuj". A legtöbb csóknál én csak a fejem csóválom, hogy miért kell így elvesztegetni ezeknek a jó pasiknak az ajkait, hm?
Azért hál istennek akadnak olyan csókjelenetek a koreai sorozatokban is, amikor az ember lányának igencsak megdobban a szíve:
https://www.youtube.com/watch?v=xQbPOB88eEE
8. A komikum elmaradhatatlan forrásai
Még a legdepresszívebb sorozatokban is vannak olyan mellékszereplők, akiknek kifejezetten az a feladatuk, hogy megnevettessék a nézőt, oldják a feszültséget. Ezeket általában úgynevezett karakterszínészek alakítják, akikre nagyon gyakran osztanak hasonló szerepet, leginkább azért, mert remekül értik a dolgukat. A komédiások valamelyik főszereplő táborát segítik, lehet ez egy idétlen nagybácsi, egy szigorú, de annál viccesebb nagynéni, az igazgató titkára vagy épp egy tudálékos biztonsági őr, mindig lesz a sorozatban valaki, akin jól lehet mulatni. Az én kedvencem mindenképp Kim titkár a Secret Gardenből.
https://www.youtube.com/watch?v=fZN-xIWh-yA
Az a bizonyos "második kávéhabos csók" (Secret Garden)
9. Valaki tuti be fog rúgni, és cipelni kell majd
Elmaradhatatlan jelenet nagyon-nagyon sok sorozatban, hogy a főhős vagy a főhősnő (vagy mindkettő) legalább egyszer úgy berúg, hogy a másiknak háton vagy ölben kelljen hazacipelnie. Persze, a koreai kultúrában a piálás olyan, mint itthon a női traccsparti: kötelező munkahelyi program, és épp ezért nem nagyon alkottak még antialkoholista szereplőt a forgatókönyvírók sem. Csak éppen a koreai szereplők valamiért folyton sárga földig piálják le magukat, a nők is. Ilyenkor a férfiak nem undorodva elfordulnak tőlük, hogy úristen, miféle nő képes eszméletlenre inni magát, mint egy veszett gödény, hanem megértően felkapják és hazaviszik - gyalog! Mert hát taxit minek fizetni, ugye.
És néha még jól el is páholnak a szívességért (My Lovely SamSoon)
10. A főhősnő tuti meglátja a pasi "csúnyáját"
Legalább egyszer elő kell fordulnia majd' minden sorozatban olyan jelenetnek, amikor a főhős zuhanyzik, a főhősnő pedig véletlen rányit, a kendő lehullik és tádámm! És akkor persze őrült visításba kezdenek mindketten, mintha legalábbis szerencsétlen nő valami borzalmas dolgot látott volna, és nem azt, amit a sorozat végére úgyis meg fog kapni. De hát, ahogy jóanyám szokta mondogatni, a jó tyúk fut két kört, mielőtt hagyja, hogy a kakas elkapja.
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=tp4mxCd4E-8#t=853
A Full House Take 2 meztelenkedős jelenete (14:15-től)
Nektek van kedvenc K-drama-sablonjelenetetek?
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.