A K-popról sok rosszat lehet mondani, én is több cikkben pedzegettem már az árnyoldalait ennek az iparnak - és még korántsem értünk a végére -, van egy olyan aspektus azonban, ami mégis egy szinttel feljebb helyezi a K-popot a skálán: a rajongói jótékonyság.
Eltöltöttem egy kis időt a Google-keresőben az után kutatva, vajh a nagy amerikai sztárok rajongóinak vannak-e jótékonysági programjai. Vannak, azonban ezek szinte kivétel nélkül a sztár kifejezett kérésére összehozott jótékonykodások, lásd például Beyoncét vagy Lady Gagát. Nem is nagyon vannak önszerveződő rajongói klubok, akik ilyesmiken törnék a fejüket. A K-pop ebből a szempontból is különleges: a jótékonykodáshoz egy K-pop-rajongó számára nem kell felhívás a celebtől, maguktól szerveződnek, sokszor a sztár is csak utólag értesül arról, hogy rajongói a nevében mi minden jót cselekszeknek.
A legismertebb K-jótékonysági forma a rizsadomány. Aki látott már K-pop-koncert-összefoglalót az interneten, az egészen biztosan látott képeket erről: hatalmas oszlopokban sorakozó zöld rizses zsákok, háromszög alakban csatolt virágkoszorúval, szalagokkal, üzenetekkel, néhol hatalmas óriásplakátokkal.
[caption id="" align="aligncenter" width="518"] Adomány Junsunak Fotó: JYJ3.com[/caption]
[caption id="" align="aligncenter" width="498"] G-Dragon rajongóinak adománya. Fotó: 24-7Kpop[/caption]
Hogy pontosan mikor és ki kezdte el ezt a szokást, nem tudni, de hamar elterjedt, olyannyira, hogy most már a Japánban tartott koncertekre is szokás ilyen "kis" ajándékot küldeni. A rizst persze nem a sztárunk fogja megenni, rászorulóknak osztja szét valamely jótékonysági szervezet. A rizshalmok felállítására külön cégek specializálódtak Koreában. Nem csak rizst szoktak küldeni, télen például elterjedt a tartós élelmiszer és a brikett is. Az ajándékozásnak így sokkal több értelme van, mint egyszerű virágcsokrokat küldözgetni, amik úgy is elhervadnak és semmi hasznuk. A mennyiség változó, a nagyobb sztárok akár több tonnányi rizst is kaphatnak, az eddigi rekordot Jaejoong tartja a JYJ-ből, akinek Dr. Jin című sorozatához tartott sajtótjékoztatójára 23 tonna rizst küldettek a rajongói, mintegy 30 országból! Nem csak koncertekre, de minden nagyobb eseményre kapnak ilyen hasznos ajándékot a kedvencek, legyen az filmbemutató, tévésorozat premierje vagy valamilyen fontos családi esemény.
Mindjárt a rizs után említtessenek meg a különféle ételajándékok, amiket a rajongói klubok álalában valamiyen hosszabban tartó eseményre küldetnek, például filmforgatásra, a szegény éhező stábnak, akik ilyenkor két marékra tömik magukba a minőségi kaját, másképp valószínűleg zacskós/dobozos kajákon tengődnek. Jaejoong rajongói például a Protect the Boss forgatásán vendégelték meg a stábot helyben készített finomságokkal. Ez is egyfajta jótékonyság, hisz ilyenkor nem csak a sztár, hanem a vele dolgozó sok-sok ember is részesül a jóból.
[caption id="" align="aligncenter" width="626"] Kim Hyung-junt a rajongói focimeccsen lepték meg: mindkét focicsapatot megvendégelték. Fotó: crazy501tsarab[/caption]
Mindezeken túl is vannak önálló jótékonysági programok, melyeket sokszor az adott ország körülményeihez igazítanak, és nem is mindig csak fanclubok adományoznak, időnként a K-pop-rajongók együttesen fognak össze, mint a fülöp-szigetekiek, akik pénzt gyűjtöttek lakásépítésre a szegényebb kis szigeteken élőknek, de gyakorta ültetnek fákat is a rajongók, Dél-Szudánban 2NE1-rajongók ültettek erdőre valót, Szöulban a Shinhwa-rajongók adományoztak több mint ezer fát egy parknak. Xiah Junsu rajongói az énekes születésnapja alkalmából egy 30 házból álló kambodzsai falut építettek újjá, amit utána nem hivatalosan Xiah Junsu falunak is elneveztek a helyiek. Azért kevés nagyszerűbb születésnapi ajándék van ennél, hisz a plüssfigurák meg a csecsebecsék lehet el sem jutnak a címzetthez, az ilyen "ajándék" viszont emberek életét változtatja meg. Sok sztár egyébként a pénz- és egyéb adományok értékét - amennyiben persze tud a projektről - meg szokta fejelni saját zsebből is, hozzájárulva a rajongók kezdeményezéséhez, ahogy tette azt például G-Dragon, aki azt kérte a rajongóitól, ne vegyenek neki ajándékokat a szülinapjára, mire a rajongók inkább egy gyerekkórháznak adták az erre szánt pénzt, ezt hallva pedig GD is mélyen zsebébe nyúlt és több mint megduplázta az összeget.
[caption id="" align="aligncenter" width="434"] Fotó: 24-7Kpop[/caption]
A K-pop-rajongók összefogása több tekintetben is példátlan, ezt jól mutatja a K-pop-specifikus rajongói adományozás is. Persze az adományok jó része az ún. "nuna" és "adzsossi" rajongóktól jön, azaz az idősebbektől, akik már dolgoznak és megengedhetik maguknak a rendszeres adományozást, de persze ez nem jelenti azt, hogy a fiatalabbak ne vennének ezekben a projektekben részt.
Szóval, lehet a K-pop-rajongókat mindenféle őrültnek titulálni sok mindenért, de egyet nem lehet elvitatni tőlük: valószínűleg egyetlen zenei műfaj rajongói sem adakoznak annyit, és olyan különleges módon, mint ők.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.